Danwei Noon Report

Actress accuses CCTV director on blog

Danwei Noon Report is a daily roundup of new and old media coverage about China from Chinese and English sources.

Xiao Qiong's not happy
Yet another blog scandal
Shanghai blogger Bingfeng reports on yet another blog scandal in which an actress named Xiao Qiong (肖琼) used her Sina blog to accuse a CCTV director named Lao Chao (老巢) of asking her for sex in return for a role on one of his shows. Bingfeng say "the public sentiment arosed from the ongoing debate could ruin the life of "lao chao" in several days."

This little scandal has erupted at the same time as the Toiletgate malarkey reported on Danwei yesterday. Both cases had their origin on Sina.


(Links: Bingfeng's post; blogs of Xiao Qiao and Lao Chao - in Chinese)

Ads may not use words and images of government leaders
The People's Daily reports:

Chinese authorities are to examine advertisements for illegal representations of the words and images of government leaders being used for commercial promotions, the State Administration for Industry and Commerce (SAIC) said in Beijing Thursday.

The inspection will focus on shopping malls, franchise houses and restaurants that may display words and photos of government officials to underline the credibility of their products and possibly mislead their customers. (Link)

Does that mean advertisements may no longer use the word 'harmonious' (和谐)?

Well-educated children read the China Daily
Everyone's favorite newspaper the China Daily showed up in a child custody lawsuit yesterday. Shijingshan resident Wang Yu sued her ex-husband Hou Bo for not sending their child, Xiao Ya, to school, alleging that he was preventing Xiao Ya from getting a proper education.

To demonstrate that this was not the case, Hou Bo had Xiao Ya read aloud in court from the China Daily, saying "My child can read directly from the China Daily; many college graduates can't even do that." Hou Bo home-schools Xiao Ya in English, geography, politics, and literature. (Link - in Chinese)

China to spend $136 billion to clean up pollution
Richard McGregor of The Financial Times reports:

China has announced the first results of a long-term project to quantify the impact of growing pollution on the economy, estimating that environmental damage cost the equivalent of 3 per cent of economic output in 2004.

The announcement also said on Thursday it would cost China about RMB 1,080bn ($136bn, €106bn, £72bn) to clean up the deteriorating environment, equal to about 7 per cent of gross domestic product that year. (Link)

Unions as government regulatory tools
David Wolf of the Silicon Hutong blog speculates:

Our Party Chief here in the Hutong was talking with me about the unionization of Wal-Mart and Foxconn, and she brought up an interesting possibility that I had (stupidly, I now think) not considered before.

She noted that since, in fact, the unions in China are part of the government, they should be seen as an extension of the government's regulatory infrastructure. She said that the WMT unionization process will be watched with great interest. It should not come as a surprise if the government began to see unionization as a disciplinary tool against foreign-invested enterprises (and private local firms) who are seen publicly as being unfair to their workers.

"Be good to your people, or we'll unionize you." (Link)

Chinese consumer trends report
China Law Blog has posted a summary of a new report by UPS on Chinese consumer behavior:

UPS recently published its second annual survey of 1,2000 middle-class Chinese consumers in six different cities: Shanghai, Beijing, Wuhan, Guangzhou, Chengdu and Shenyang. UPS commissioned the survey to help American companies develop a sharper marketing edge in the world's fastest growing market...

...In Beijing, the most desired home appliance is a microwave, whereas in Wuhan and Shenyang, it is a refrigerator. Consumers in Chengdu, China's fifth-largest city, want to buy laptops, which are seen as a major status symbol. Shoppers in Shanghai crave video/digital recording systems and fashion goods. (Link)

There are currently 6 Comments for Actress accuses CCTV director on blog.

Comments on Actress accuses CCTV director on blog

Forcing a kid to read China Daily?

Shouldn't that father be on trial for child abuse instead?

They will definitely not ban ads using "和谐" as their propagand words. What they would ban is merely they are not happy with. China is NOT YET a jural country, laws and regulations only serve the desires of a certain group of politicians.

Reading aloud from China Daily is only difficult if you actually know English grammar (as a "college graduate" presumably would).

If you rely instead on Chinese grammar with English words, then reading aloud from everyone's favourite newspaper would present no problems at all.

My personal favourite illustration of this is still the 2003 headline:

"China to send aids to Pakistan."

It has to be said that things have moved on a lot since 2003, even at the China Daily.]

Moved on? Oh really?

Ripped from today's issue:

"Top areas for foreign investment spelled out"

I presume that article went:

T-o-p a-r-e-a-s f-o-r f-o-r-e-i-g-n i-n-v-e-s-t-m-e-n-t

Good old China Daily. Same as it ever was.

Somebody stop me. The very next item from today's issue:

"New oceanic satellite to be put into orbit"

Um, isn't that where they usually go?

And isn't it "oceanography"?

The day that China Daily has less than 20 _basic_ errors on their front page alone, is the day you can say with a straight face that things have improved "a lot".

Sure, Shan. But I have to admit I'm a bit hazy on the thrust of your argument here. I admire you for taking the minority position - rather than bring out that old, tired saw about Chinese college graduates having incredibly poor English, you're proposing that it's just that their reading material is ungrammatical.

I'm not sure I see anything grammatically incorrect in your examples - at worst, they're merely uninspired headlines of the type you see every day on the wires. You might want to complain to the Carter administration about the impropriety of using 'oceanic' in their proposal for the National Oceanic Satellite System, however.

And since you asked so nicely, yes, I will stop you.

China Media Timeline
Major media events over the last three decades
Danwei Model Workers
The latest recommended blogs and new media
From 2008
Front Page of the Day
A different newspaper every weekday
From the Vault
Classic Danwei posts
+ Culture and corporate propaganda in Soho Xiaobao (2007.11): Mid-2007 issues of Soho Xiaobao (SOHO小报), illustrating the complicated identity of in-house magazines run by real estate companies.
+ Internet executives complain about excessive Net censorship (2010.03): Internet executives complain about excessive Net censorship at an officially sanctioned meeting in Shenzhen.
+ Crowd-sourced cheating on the 2010 gaokao (2010.06): A student in Sichuan seeks help with the ancient Chinese section of this year's college entrance exam -- while the test is going on!
Danwei Archives