Media business

Chinese businessman buys Arab TV station

c7f65e68b737a68fe081d5f30602d3c4.jpg
Wenzhou entrepreneurs: going global
The Shanghai Daily published a story today titled: Wenzhou businessman buys Arab TV station.

Wenzhou is a city in Zhejiang whose natives are famous for the business acumen. Many of them have gone abroad in search of opportunities. There are urban legends about whole towns in Italy where traditional crafts such as shoemaking have been taken over by Wenzhou businessmen, who can make stuff cheaper than anyone else, even when they are in Italy.

Back to the Shanghai Daily story:

A businessman from Wenzhou City in eastern China's Zhejiang Province, has purchased a United Arab Emirates state-owned television station. It is the first TV station in the Middle East to be owned by a Chinese, according to a Wenzhou newspaper report yesterday.

The report did not say how much was paid for the station.

The new owner, Wang Weisheng, who left Wenzhou for the UAE more than 10 years ago, has changed the TV station name to "Arab Alibaba Business Satellite TV," the report said. Wang will be the chairman of the board.

The TV station start broadcasting on August 1...

...However, the station's audience share declined last year. Dubai Media City invited Wang to provide programs, TV series or films introducing Chinese scenes and news. Instead, Wang proposed to purchase the TV station.

Wang told the newspaper the new station would provide business information about China to help Chinese firms tap the Middle East market.

Fascinating. The whole report is on the Shanghai Daily website, linked below, where it will soon disappear behind a paywall. But the free wheeling web editors at the China Daily have republished it, and that link should remain valid for a long time.

Links and Sources
China Media Timeline
Major media events over the last three decades
Danwei Model Workers
The latest recommended blogs and new media
laomo2010x80.jpg
From 2008
Front Page of the Day
A different newspaper every weekday
From the Vault
Classic Danwei posts
+ Culture and corporate propaganda in Soho Xiaobao (2007.11): Mid-2007 issues of Soho Xiaobao (SOHO小报), illustrating the complicated identity of in-house magazines run by real estate companies.
+ Internet executives complain about excessive Net censorship (2010.03): Internet executives complain about excessive Net censorship at an officially sanctioned meeting in Shenzhen.
+ Crowd-sourced cheating on the 2010 gaokao (2010.06): A student in Sichuan seeks help with the ancient Chinese section of this year's college entrance exam -- while the test is going on!
Danwei Archives