Newspapers

Beijing's hidden ads in Taiwan media

China Times (mainland news pages) Jan. 18 edition.jpg
Image: Ralph Jennings

China is attacking Taiwan with a new war of words. But it's not the ballistic, missile-rattling rhetoric of years past. Now it's the sweet oily stuff of the post-2008 cross-Strait detente era: flattering words from Beijing, about Beijing, disguised in Taiwan's media as straight hard news coverage.

So people in the industry say. In mid-January, Taiwan's Apple Daily newspaper consultant Antonio Chiang issued a China advertorial warning to a democracy-building conference in Taipei, generating a flurry of Omigod-outrage media reports that went around the world.

Chiang, also a former Council for National Security official, called the practice a concern because Taiwan newspapers that take hidden ads from China would later be tempted to self-censor less flattering news about the other side to stay on Beijing's payroll, the English-language Taipei Times reported.

A month earlier Taiwan journalism professors gathered to charge that China had deployed hidden ads in the local media since 2008, when two sides began to talk to each other in earnest after 60 years of official silence.

That same month veteran China Times reporter Dennis Huang quit over advertorials he claimed had been placed in his paper, the Taipei Times report said. The China Times owns Want Daily, a 2010 startup that covers China as if it's a place as normal and nearby as south Taipei.

The media's reliance on China comes as little surprise to those who follow the market's gritty finances.

A friend at another large mainstream Taiwan daily told me half a year ago that his publisher regularly took pay from China in exchange for stories that promoted the place to the island's visitors or investors. What the? I asked.

He laughed. His paper and all the rest are hurting for money as media are in most market economies. Layoffs swept the Taipei media in 2008 and 2009. One of Taiwan's three English-language papers, the Taiwan News, closed last year.

Someone's always murmuring that one of the four giant Chinese-language papers is next to fold, with publishers holding on just to save face or advance their political views through print. Taiwan also has a staggering six cable news channels, for a population of 23 million that's often just as happy to find out what's going on from Yahoo! or a magazine.

Most readers have their minds made up about China anyway.

Newspapers need income from somewhere, and the huge economy across the Strait make China a stable source.

Media Partners
Visit these sites for the latest China news
090609guardian2.png 090609CNN3.png
China Media Timeline
Major media events over the last three decades
Danwei Model Workers
The latest recommended blogs and new media
laomo2010x80.jpg
From 2008
Books on China
The Eurasian Face : Blacksmith Books, a publishing house in Hong Kong, is behind The Eurasian Face, a collection of photographs by Kirsteen Zimmern. Below is an excerpt from the series:
Big in China: An adapted excerpt from Big In China: My Unlikely Adventures Raising A Family, Playing The Blues and Becoming A Star in China, just published this month. Author Alan Paul tells the story of arriving in Beijing as a trailing spouse, starting a blues band, raising kids and trying to make sense of China.
Pallavi Aiyar's Chinese Whiskers: Pallavi Aiyar's first novel, Chinese Whiskers, a modern fable set in contemporary Beijing, will be published in January 2011. Aiyar currently lives in Brussels where she writes about Europe for the Business Standard. Below she gives permissions for an excerpt.
Front Page of the Day
A different newspaper every weekday
From the Vault
Classic Danwei posts
+ Korean history doesn't fly on Chinese TV screens (2007.09): SARFT puts the kibbosh on Korean historical dramas.
+ Religion and government in an uneasy mix (2008.03): Phoenix Weekly (凤凰周刊) article from October, 2007, on government influence on religious practice in Tibet.
+ David Moser on Mao impersonators (2004.10): I first became aware of this phenomenon in 1992 when I turned on a Beijing TV variety show and was jolted by the sight of "Mao Zedong" and "Zhou Enlai" playing a game of ping pong. They both gave short, rousing speeches, and then were reverently interviewed by the emcee, who thanked them profusely for taking time off from their governmental duties to appear on the show.
Danwei Archives
Danwei Feeds
Via Feedsky rsschiclet2.png (on the mainland)
or Feedburner rsschiclet.gif (blocked in China)
rsschiclet2.png rsschiclet.gif Main feed: Main posts (FB has top links)
rsschiclet2.png rsschiclet.gif Top Links: Links from the top bar
rsschiclet2.png rsschiclet.gif Danwei Jobs: Want ads
rsschiclet2.png rsschiclet.gif Danwei Digest: Updated daily, 19:30